Spread the love

KULTURNA BAŠTINA VOJVODINE: Vršac (2)

Pozdravljamo se sa nasmejanom Jovanom u rodnoj kući Jovana Sterije Popovića i svoje putovanje kroz kulturnu baštinu i istoriju Vršca nastavljamo par koraka dalje u Sabornoj crkvi.

Ova bogomolja građena je u razdoblju 1728-1785., u vreme vladike Nikole Dimitrijevića. Ikonostas je slikao Pavel Đurković, a Aksentije Marković je obavio drvorezbarske radove. Zidne slike i svod slikali su Simeon Jakšić i Mihajlo Popović. Nikola Nešković tvorac je celivajućih ikona.Jedan od najcenjenijih slikara sa ovih prostora Paja Jovanović poklonio je hramu dve izuzetno vredne, u umetničkom i estetskom pogledu, slike, „Sveti Nikola spasava osuđenike“ i „Sveta Angelina“.

SPORNA INTERVENCIJA: Današnji izgled ikonostasa u Sabornoj crkvi u Vršcu
SPORNA INTERVENCIJA: Današnji izgled ikonostasa u Sabornoj crkvi u Vršcu

Pre godinu dana na ikonostasu su urađene grube intervencije – deo ikona je uklonjen a na njegov vrh je postavljen veliki natpis od crvenih plastičnih slova: “Hristos Vaskrese” što je izazvalo burne reakcije u delu javnosti u Vršcu ali i u krugovima konzervatora.

Preko puta Saborne crkve nalazi se Vladičanski dvor koji je sveže okrečen sa novim krovom koji se preliva u zelenim nijansama. Deo meštana zamera vladiki što se u dvorištu izgrađena kamena dalmatinska kuća (vladika je rodom iz Medviđe kod Benkovca) koja odudara od baroknog amnijenta Vladičanskog dvora i same Saborne crkve.

NOVI KROV: Vladičanski dvor
NOVI KROV: Vladičanski dvor

Kako su izvestili dopisnici dnevnih novina iz ovog grada, u Sabornoj crkvi se pre dve nedelje krstio sin Milana Popovića, “srpskog kralja bakra” i novog vlasnika vršačkog Hotela Srbija. Krštenje su obavili Patrijarh Porfirije i Vladika Nikanor.

NEKADAŠNJA BALSKA DVORANA: Velika sala Narodnog pozorišta "Sterija"
NEKADAŠNJA BALSKA DVORANA: Velika sala Narodnog pozorišta “Sterija”

Odmah do Vladičanskog dvora nalazi se jedan od ulaza u Narodno pozorište “Sterija” čija je Velika scena smeštena u nekadašnju balsku dvoranu. Zanimljivo je da je stara zgrada pozorišta “obložena” novom zgradom pa spolja izgleda kao socrealistički objekat a kada uđete u Veliku salu sa 417 sedišta i 100 pomoćnih mesta shvatite da ste u jednom od najvećih i najlepših teatarskih prostora u zemlji. Dok prolazimo kroz lavirinte od hodnika ove neobične građevine “nalepljene” na staru balsku dvoranu, stare fotografije predstava iz pedesetih i šezdesetih koje vise na zidovima, svedoče da nije slučajno iz ovog grada potekao otac srpske drame.

Pozorišni život u gradu Jovana Sterije Popovića traje više od dva veka. Prva pozorišna predstava odigrana je u Vršcu aprila 1773. godine. Prikazali su je umetnici iz Temišvara. Posle samo dve decenije, 1793. profesor Mihajlo Krekić je pripremio tri komedije, „O Irodu“, „O bogatom čoveku (Gavanu)“ i „O zlom ocu i rđavom sinu“, a priredili su je đaci Gramatikalne gimnazije.

Povodom obeležavanja 200 godina od prikazivanja prve pozorišne predstave na srpskom jeziku, 1993. SO Vršac je osnovala festival „Vršačka pozorišna jesen“, na kome se igraju najznačajnija i najbolja pozorišna dela u sezoni, u Srbiji. Na dan pozorišta, 10. februara 2002. otvorena je mala scena u zgradi pozorišta, a nosi ime velikana vršačkog pozorišta – Tomislava Pejčića. U sezoni 2003-2004, počela je sa radom scena na rumunskom jeziku, sa prvom predstavom od Matei Visniec izvedenom 15. novembra – “Teatru deskumpus sau omul-lada-de-gunoi”, u režiji Juliana Ursulescua.

Izlazimo iz pozorišta i odjednom smo u Ruskom parku (Svetosavski trg) u kojem se nalaze spomenici i biste mnogih slavnih žitelja ovog mesta i Banaćana: general Đorđe Aksentijević, Jovan Sterija Popović, Paja Jovanović, Dragiša Brašovan, Vasko Popa, Bora Kostić, Žarko Zrenjanin… U svojoj nesreći da nakon stvaranja nove države 1918. kao i Kiniknda ostane u “zapećku”, na samoj granici a opet daleko od međunarodnih puteva (poput Subotice npr.) – Vršac je imao sreću da se u njemu uvek rađaju ali i zadržavaju važni i uticajni ljudi. Danas se sve u ovom gradu vrti oko tri “moćna čoveka” – Rodoljuba Draškovića (brat Vuka Draškovića, “Vik Korporacija”, Vinarija Drašković…), pomenutog Milana Popovića (“Vila Breg”, Hotel “Srbija”…) i Miodraga Babića (“Hemofarm”)… Svi ovi uticajni Vrščani na različite načine su pomagali i očuvanje kulturne baštine i održavanje umetničkih manifestacija u gradu što je doprinelo njihovom preživljavanju.

RUSKI PARK: Bista generala Đorđa Aksentijevića
RUSKI PARK: Bista generala Đorđa Aksentijevića

Jedna od najvećih ovdašnjih atrakcija svakako je „Apoteka na stepenicama” svedok je prošlih vremena i deo kulturne baštine Vršca kakvu drugi gradovi u regionu nemaju. Podignuta je 1784. prvobitno kao apoteka „Kod Spasitelja”, kasnije i danas poznata je kao „Apoteka na stepenicama”. Sagrađena u baroknom stilu u to vreme nije imala stepenice, tako da su one naknadno dozidane.

STORIJA FARMACIJE: Kustos "Apoteke na stepenicama" Željko Ivkov
STORIJA FARMACIJE: Kustos “Apoteke na stepenicama” Željko Ivkov

Kao javna gradska apoteka funkcionisala je sve do 1971. kada je predata gradskim vlastima koje su je ustupile muzeju za postavku četiri izložbe. Stavljena je pod zaštitu države i važi za jednu od najstarijih i najlepših zgrada u Vršcu.

Pored farmaceutske postavke – tu je i mala ali lepo uređena i dobro organizovana prirodnjačka zbirka. Kustos Željko Ivkov nam priča kako je pretposlednji vlasnik Bela Kihler prodao apoteku Aleksandru Jovanoviću i preselio se u Novi Sad gde je otvorio novu apoteku – “Kod Mađarske krune”. Bela Kihler je kao veoma mlad ušao u ovaj posao i uneo je u njega mnoge inovacije, pre svega u oblasti reklamiranja u kojoj je bio jedan od pionira na ovim prostorima!

PIONIR MARKETINGA NA OVIM PROSTORIMA: Bela Kirhler, vlasnik "Apoteke na stepenicama" početkom 20. veka
PIONIR MARKETINGA NA OVIM PROSTORIMA: Bela Kirhler, vlasnik “Apoteke na stepenicama” početkom 20. veka

U Vršcu je rođen i Dragiša Brašovan svakako najveće je ime srpske međuratne arhitekture. U rodnom gradu je stekao osnovno i srednje obrazovanje. Studije arhitekture pohađao je na Tehničkom fakultetu u Budimpešti gde je posle diplomiranja 1912. započeo projektantsku praksu. Potom je kraće vreme radio u Sarajevu, a po završetku Prvog svetskog rata osnovao je sopstveni atelje Arhitekt, zajedno sa arh. Milanom Sekulićem u Beogradu. Tokom međuratnog perioda podigao je veći broj privatnih vila (između ostalih i svoju) stambenih višespratnica (zgrada Beočinske fabrike cementa, 1934) i upravnih zgrada (Trgovinska komora, 1934; Komanda vojnog vazduhoplovstva, Zemun, 1935). Brašovan je autor i Jugoslovenskih paviljona u Barseloni 1929. i Milanu 1931. Na području Vojvodine značajna Brašovanova dela: Sokolski dom u Zrenjaninu iz 1924. i crkva u Orlovatu iz 1927. U Novom Sadu Brašovan je prisutan od 1929. kada je pobedio na konkursu za novu palatu Radničke komore. Zgrada je građena između marta 1930. i jula 1931. u maniru akademsko-romantičarskog graditeljskog koncepta. Na zgradi se nalazi skulptura Radnik vajara Tome Rosandića. Deo zgrade prema bočnoj ulici dogradio je 1940. arhitekta Đorđe Tabaković.

OTAC SAVREMENE SRPSKE ARHITEKTURE: Vrščanin Dragiša Brašovan
OTAC SAVREMENE SRPSKE ARHITEKTURE: Vrščanin Dragiša Brašovan

Po Brašovanovim planovima gradnja kompleksa Dunavske banovine trajala je od 1935 do 1940, mada na konkursu iz 1930. njegov rad nije prošao zapaženo. Zgrada Banovine bila je jedna od najvećih građevina u zemlji. Na maketi koja je često reprodukovana u dnevnoj štampi prvobitno je bila zamišljena u klinker opeci. Izvedena verzija zgrade obložena je bračkim mermerom, dok su stepenište i centralni hol obloženi kamenom iz Karare.

Posle Drugoj svetskog rata Brašovan je gradio veliki broj stambenih zgrada i naselja u Podgorici, Jagodini, Šapcu, Zvorniku i Aranđelovcu, hotele u Tuzli, Beogradu („Metropol“) i Sopoćanima kao i čitav niz železničkih stanica i manjih postaja na području zapadne Srbije. Za počasnog člana Kraljevskog instituta britanskih arhitekata izabran je 1953, a za dopisnog člana SANU 1961. Poslednji objekat u Novom Sadu Brašovan gradi između 1958 i 1962; zgrada Pošte, smeštena uz stari objekat, monumentalna je građevina čiji masivni volumen sa 13 etaža prate niži, bočni aneksi.

Na delima koja čine Brašovanovu novosadsku trilogiju moguće je pratiti razvoj njegovog arhitektonskog stila, od detalja ekspresionizma, preko međuratnog modernizma do posleratnog funkcionalizma. Dragiša Brašovan je 1953. radio i na revitalizaciji Petrovaradinske tvrđave.
Žalosno je što ni njegov rodni Vršac ni Beograd u kojem je proveo najveći deo svog života nema Legat Dragiše Brašovana. Deo privatnih predmeta i umetničkih dela iz njegovog četiri slike, četiri skulpture, dve porodične ikone, jedan crtež, jednu karikaturu i jednu grafiku, Brašovanova udovica Vikorija Brašovan i njena ćerka Olga Kovačev donirale su Galeriji Matice srpske u Novom Sadu. Ostatak predmeta, nameštaja i umetničkih dela kao i kuća Dragiše Brašovana na Dorćolu – prodati su privatnim licima.

Sedamo u automobil i krećemo u pravcu sela Mesić, nedaleko od grada, pod obroncima Vršačkog brega.

SKLADAN SPOJ TRADICIJE I MODERNOG: Manastir Mesić
SKLADAN SPOJ TRADICIJE I MODERNOG: Manastir Mesić

Manastir Mesić, jedan je od najznačajnijih u jugoistočnom Banatu, nastao najverovatnije u 15. veku, mada ga po lokalnoj legendi osniva 1225. Arsenije Bogdanović Hilandarac, koga je lično Sv. Sava postavio za igumana manastira. Manastir je dobio ime po potoku Mesiću, koji izvire pod “crnim vrhom” u manastirskoj šumi, i na kojem je 1797. bila vodenica “pod manastirom”. Monah Arsenije Bogdanović bio je rodom iz Srbije, a za igumana ga je Sv. Sava rukopoložio i izaslao da osnuje manastir Mesić. Arsenije “Sremac” Bogdanović, je potonji naslednik Sv. Save na tronu srpskih arhiepiskopa.

Od 1952. Mesić je postao ženski manastir, kada je na njegovo čelo imenovana igumanija Teodora Milošević. Od tada je manastir opravljen, doveden u svakom pogledu u red i pod ženskom rukom, može se reći “procvetao”.

Hram je i danas u odličnom stanju a prisutna monahinja nam je pustila na razglasu u manastiru snimljenu priču o njegovoj istoriji (sa zvučnom podlogom duhovne muzike) – tehnološka inovacija koja se retko sreće na ovakvim mestima! Kolegi zlatku nije prošlo neopaženo da monahinja ispod mantije nosi cipele marke “kamper”. Skladan spoj tradicije i modernog na svakom koraku.

Ovog puta nije bilo vremena za vinarsko selo Gudurica nadomak Vršca. 1921. ovde je popisano je 2.097 stanovnika, od kojih 2013 Nemaca, 53 Mađara, 15 Srba, 10 Rumuna, 5 Čeha, a jedan je podveden pod “ostali”. U selo 1941. ulaze Nemci, a 1944. Rusi. Demografska slika Gudurice tada dobija današnje karakteristike. Uz preostale Nemce koji su bili u mešovitim brakovima, u velikom broju su naseljeni kolonisti iz svih bivših jugoslovenskih republika. Prvo stižu Slovenci i Makedonci. Poslednji doseljenici bile su izbeglice iz Hrvatske, BiH i sa Kosova. Njih nekoliko stotina. Na ulazu u selo izgrađeno im je i naselje.

U Gudurici su nekada živele čak 24 različite nacije, a danas ih ima 14, odnosno 1.300 stanovnika u 420 domaćinstava. I niko nikoga više ne pita šta je poreklom i kojim putem je došao. Vinogradarsko nasleđe Nemaca kasnije su nasledili doseljeni Srbi, Makedonci, Slovenci i ostali pa u ovom selu i danas ima desetak malih i srednjih vinarija ali su potencijali za vinski turizam daleko ispred onoga što trenutno može da se vidi i proba.

VEKOVNA TRADICIJA VINARSTVA: Nikola Cuculj u svom podrumu pokazuje kako su nekad morali da izgledaju radnici u vinarijama
VEKOVNA TRADICIJA VINARSTVA: Nikola Cuculj u svom podrumu pokazuje kako su nekad morali da izgledaju radnici u vinarijama

Deset minuta kasnije, ponovo smo u Vršcu – Nikola Cuculj, vlasnik porodične vinarije “Vinik” u svom podrumu nam priča kako je pre Drugog svetskog rata dok je ovde živelo mnogo Nemaca – u gradu bilo 980 vinskih podruma. Priča nam o svom kumu koji je bio 1920. godište i koji je po oslobođenju 1944. ispred Narodnog odbora dobio zadatak da popiše zalihe vina u podrumima Nemaca koji su napustili grad ili odvedeni u logore… Pitam ga da li mu je kum pričao kako je izgledalo kada crvenoarmejci uđu u neki podrum? Pričao je: Opale rafal po buradima, prislone čuturice na mlaz, otpiju par gutljaja, dopune čuturice, viknu: “Na Berlin!”, odu i ostave mlaz da teče!

Zagrejani divnim vršačkim vinima i očiju punih lepote kulturne baštine ovog čarobnog grada vraćamo se na Železničku stanicu sa početka priče. Na šalteru nema nikog ali kaže nam student se vraća na fakultet u Beograd da možemo karte da kupimo i u vozu.

Par dana nakon našeg putovanja od koleginice Dragane iz “Srbijavoza” saznao sam da su rešena dugovanja prema Železnicama Rumunije pa će uskoro ponovo proraditi voz na relaciji Beograd – Temišvar preko Vršca što će sigurno doprineti da Sterijin grad dobije pažnju i turiste u meri u kojoj to zaslužuje.