Spread the love

BICIKLOM KROZ VOJVODINU: Rusko Selo, Novi Kozarci i Banatsko Veliko Selo

Od Kikinde ka Ruskom selu vodi kao strela prav put dug 13 kilometara koji se pri kraju lomi u desno. Sa leve strane nalazi se velelepni objekat u ruševnom stanju na čijim kapijama piše “Ranč Branka”. Kasnije saznajemo da je reč imanju familije Đurđulov, poznate po proizvođnji i prodaji alve, čija je izgradnja u jednom momentu zbog porodičnih razmirica zaustavljena i objekat je počeo da nagriza zub vremena.

ZAPOČET, NEZAVRŠEN: "Ranč Branka" između Kikinde i Ruskog Sela
ZAPOČET, NEZAVRŠEN: “Ranč Branka” između Kikinde i Ruskog Sela

Na ulazu u Rusko Selo jedan put vodi u levo ka Novim Kozarcima, u sredini je drveni krst, put desno vodi ka centru mesta.

Rusko Selo je osnovano 1797. kada je dobilo naziv Kišoros, u prevodu sa mađarskog – “Malo rusko”, po volji spahije Pavla Čarnojevića. Prema popisu iz 2011. ovde je živelo 2.813 stanovnika od čega 56% Srba i 35% Mađara. Ispred sveže okrečene Katoličke crkve zatičemo čoveka koji kosi travu, nema ključ od hrama a sveštenik je “negde po selu obilazi bolesne vernike koji ne mogu nedeljom na misu”.

MULTIKULTURALNOST: Zastave Srbija, Mađarske i Ruskog Sela
MULTIKULTURALNOST: Zastave Srbija, Mađarske i Ruskog Sela

Preko puta crkve su prostorije Mesne zajednice ispred kojih vise tri zastave: srpska, mađarska i zastava sela na kojoj se nalazi grb Čarnojevića sa prikazom medveda koga je strela pogodila u oko! Dok se vozimo prema pravoslavnoj crkvi i groblju na kojem se nalazi kapela u kojoj su sahranjeni Čarnojevići – prolazimo pored pijace i zapuštenog žitnog magacina, vrsnog primera industrijske arhitekture. U centru je spomenik NOB, sve ulice su dvojezične a centralna i dalje nosi naziv po onome što je trebalo da čuvamo “kao zenicu oka svoga”.

VIŠE PUTA PLJAČKANA: Grobnica Čarnojevića u Ruskom Selu
VIŠE PUTA PLJAČKANA: Grobnica Čarnojevića u Ruskom Selu

Stižemo do pravoslavnog groblja na kojem se nalazi mesto večnog počinka jedne od najznačajnijih porodica u istoriji Srba.

Miloš Crnjanski 1923. piše ovako o svom susretu sa porodičnom grobnicom slavnih Čarnojevića u Ruskom Selu: “To je običan podrum, u kakvom se inače drže burad vina. Velika gvozdena vrata što škripe. Deca se okupiše oko nas. U dubini voda i blato i mrtvački sanduci porodice Černović, pomađarene već u 18. veku. Poslednji je neki husarski kapetan, koji je umro u 1840. god., kapetan Pavle Černovič. Podigosmo sanduk i videsmo lobanju i trulež!”

Kapela koja je posle oba svetska rata pljačkana, danas je zaključana i u relativno dobrom stanju.

INDUSTRIJSKA BAŠTINA: Nekadašnji Žitni magacin u Ruskom Selu
INDUSTRIJSKA BAŠTINA: Nekadašnji Žitni magacin u Ruskom Selu

Oko grobnice danas je pravoslavno groblje na kojem leže kolonisti koje je kralj Aleksandar posle Prvog svetskog rata doveo na ove prostore.
Oni su tu 1933. i podigli Srpski pravoslavni hram.

Privlače pažnju dva groba, jedan neobičnog, gotovo genijalnog dizajna – u kojem je sahranjen čovek koji je poginuo u saobraćajnoj nesreći 1973. a ove godine i njegova udovica koja ga je nadživela punih 48 godina. Drugi potresan spomenik podigli su roditelji 17-godišnjeg dečaka iz sela koji je 1945. na samom kraju rata poginuo u Baranji.

Vratimo se Crnjanskom i njegovim zapisima iz 1923: “Naseljenici su kao i drugde po Banatu. Ličani, većinom potpuno bedni i odsutni. I ostali po ceo dan u krčmi. Ima među njima i ljudi, koji govore engleski, to su Amerikanci. Njih dvadeset–trideset zakupili su sve. I Švabe. Švabe iz sela, koji o dobrovoljcima govore, kao paklu. Krčma puna, jer zimi nema rada. Žito pa kukuruz, kukuruz pa žito. Nije tu naseljenik sam kao u amerikanskoj divljini, pa da više kucka, popravlja, zida, čuva, radi i vidi samo svoju porodicu. Zajednica je ovo, politika, karta i žene. Ali se oni brane: „Baciše nas na golu zemlju, gde nam je stoka, a kome da radimo? Zar nije čudo i pokor, što sa nama rade. Dodeljuju, pa uzimaju. Smeštaju nas – u Rumuniju. Premeštaju nas kao konje na paši. Zar smem da prodam onu bedu u Lici i Bosni, da preselim ženu, decu, oca? Zar ne čujete da jednako govore – uzeće nam zemlju”.

Na izlasku iz groblja na oglasnoj tabli zanimljv i poučan natpis: “Ne psuj Boga! Razmisli: Da li je lepo vređati nekoga ko te voli? Da li je normalno huliti na onoga koga moliš za pomoć? Da li je pametno psovati onoga ko ima moć i silu da te uzvisi i da te uništi! Bogohulni narod – bogaljasti porod! Ko Boga psuje – kuću istebljuje! Želiš li to?”

Napuštamo Rusko Selo i nastavljamo u pravcu Novih Kozaraca. Na ulazu u mesto sa desne strane mala romska kuća sa konjem koji se od jakog sunca sakrio u njenu senku.

U centru sela kod pravoslavne crkve skrećemo u desno u pravcu fudbalskog stadiona gde nas čekaju žena iz udruženje “Narcis”. Pod lepo uređenom saletlom desetak žena i dvojica muškaraca ugostili su nas sa sjajnim pitama, onakvima kakve samo Bosanci umeju da naprave. Pričaju nam o svojim aktivnostima, žale se da im je korona proredila druženja.

GOSTOPRIMSTVO: Predah uz pite sa članicama i članovima udruženja "Narcis" iz Novih Kozaraca
GOSTOPRIMSTVO: Predah uz pite sa članicama i članovima udruženja “Narcis” iz Novih Kozaraca

Okrepljeni pitama nastavljamo vožnju kroz Nove Kozarce, selo koje ima zanimljivu i burnu prošlost. Do 1945. ovo su bila dva mesta – Mastort i Hajfeld.

Selo Mastort je osnovano sredinom 18. veka, dok je bio u zakupu Južno-mađarske kraljevske kompanije, naseljeno je tokom 1770. i 1771. Nemcima sa obale reke Rajne.

Hajfeld je osnovan u isto vreme kad i Mastort, i izgrađeno je 78 kuća i osnovna škola. Austrijski carski revizor Erler 1774. pominje tu rimokatoličku crkvu i nemački živalj. U Hajfeld su doseljeni, sem Nemaca, i Francuzi iz Lotaringije. Međutim, Francuzi su se stopili u lokalne Nemce. Od Francuza su ostali samo mnoge reči i prezimena u lokalnom stanovništvu.

1. oktobra 1944. nemačka komanda izdaje nalog nemačkom civilnom stanovništu da se spremi za povlačenje sa njima ali većina to odbija jer je danima padala kiša, putevi su bili izlokani, Nemce u Rumuniji niko nije dirao i oni su se ponadali da će isto biti i ovde kada dođu partizani i Crvena armija. Tu su grešku skupo platili, neki su poput lokalnog sveštenika Adama Štajngervalda (75) ubijeni na licu mesta, ostali su završili u logorima za nemačke civile koji su raspušteni tek 1948. do kada je većina u njima umrla od zime, gladi i bolesti.

Posle rata oba sela su kolonizovana ljudima iz Bosanske krajine a od 1947. zvanično nose naziv Novi Kozarci. Crkve u oba sela su odmah posle rata srušene i tu se sad nalaze parkovi oko kojih je kružni tok saobraćaja.

Selo je decenijama bilo prosperitetno a sada oseća probleme kao i većina drugih sela naseljenih u kolonizaciji 1945. Kada su poumirali stari koji su primali velike boračke penzije, mladi su uglavnom otišli u gradove. Kao sećanje na kraj iz kojeg su došli, u centru mesta nalazi se spomenik s pločama na kojima su imena mesta u kojima su živeli preci današnjih žitelja sela.

PODSETNIK: Spomenik u Novim Kozarcima sa nazivima mesta iz kojih su kolonisti došli
PODSETNIK: Spomenik u Novim Kozarcima sa nazivima mesta iz kojih su kolonisti došli

Sagrađena je nova pravoslavna crkva iza koje je za ovakvo selo prilično veliki stadion FK “Sloboda” koji nosi ime Ilije Pantelića, fudbalera koji je sa roditeljima kao trogodišnjak doseljen u Nove Kozarce a kasnije je bio jedan od najboljih golmana u jugoslovenskim i francuskim klubovima u kojima je igrao. Na stadionu kafić “El Comandante” sa slikom Če Gevare.

Posle Novih Kozaraca stižemo u još jedno bivše nemačko selo naseljeno kolonistima iz Bosne. Udruženje žena iz Banatskog Velikog Sela – “Velikoselke” dočekalo nas je sa osmehom, pogačom, solju i rakijom ispred “Zavičajne kuće” izgrađene u parku, na mestu na kojem se nekada nalazilo nemačko groblje.

1770/71. na ovaj prostor doseljavaju se Francuzi iz francuske pokrajine Lorene i Nemci iz jugozapadne Nemačke. Osnovali su, njih 3.300 doseljenika – tri “sestrinska” sela, koji se u navedenom izvoru pojavljuju kao: Seul Tur (Soltur), Šarlvil (Šarlevil) i Sent Hubert (Sveti Hubert).
Francuzi su se vremenom asimilovali u Nemce. Posle Drugog svetskog rata, ovdašnji Nemci i ponemčeni Francuzi su podelili sudbinu ostalih sunarodnika na ovim prosotrima a u ova mesta su doseljene porodice iz Bosne. Od tri nemačka sela formirano je jedno selo pod nazivom Veliko Selo, da bi se 1948. godine preimenovalo u Banatsko Veliko Selo.

U selu još ima očuvanih nemačkih kuća ali i one koje su pred rušenjem ili su se potpuno srušile pošto i ovde kao i u većini vojvođanskih sela – mladi odlaze u velike gradove ili inostranstvo. Pored sela protiče pruga, “ona koja nas je ovde dovezla” pričaju članice udruženja i ističu da njihovi stari nisu ovde došli baš po svojoj volji i da je bilo dosta otpora kolonizaciji. Pored Zavičajna kuća napravljena po modelu onih iz njihove pojstojbine ima dva ulaza, “drugi je uvek bio okrenut ka šumi, za bežanje”, priča nam starina Dragan, nekadašnji predsednik Mesne zajednice u selu. Među njima je i jedna žena koja je “došla 1995. sa Olujom”… Čini se da ovi ljudi, koji su više puta bežani, proterivani i raseljavani, uvek drže u pripravnosti “ona druga vrata”…

Pored Zavičajne kuće nalazi se putokaz koji govori koliko kilometara ima do mesta iz Bosne i Hrvatske odakle su došli, do Beograda i do Temišavara. Kilometraže do Budimpešte ili Beča nema.

DALEKO JE BANJALUKA: Putokazi pored Zavičajne kuće u Banatskom Velikom Selu
DALEKO JE BANJALUKA: Putokazi pored Zavičajne kuće u Banatskom Velikom Selu

Dragan na kaže kako moramo da pogledamo njihovo jezero Laguna koje je nastalo mukotrpnim radom lokalnih entuzijasta na mestu na kojem je nekada bila deponija. Dragan sa ponosom nam pokazuje jezero koje se prostire se na 2,5 hektara, poribljeno je autohtonim šaranima tzv. „vretenarima“ koji su ostali jos od ranije, dok je revir bio bara. Napravljeno je dvadesetak pozicija za pecanje na kojima se mogu smestiti po 2 ribolovca. Oko jezera i je i nekoliko “saletli” sa klupama za odbor i uživanje u pogledu. Pored jezera je kućica gde se može skuvati kafa, rashladiti piće, istuširati, koristiti toalet…

Kola se ostavljaju pred ulazom na jezero, domaćini su obezbedili kolica kojim se oprema doveze do pozicije, takođe se od njih dobije na korišćenje i prostirka za ribu. Jezero se redovno poribljava šaranima kapitalcima ali i amurima.

Deluje potpuno neverovatno da je nešto ovako moguće napraviti na našim prostorima, sve izgleda kao u nekoj Engleskoj ili Danskoj. Veliki respekt za meštane Velikog Banatskog Sela i primer ostalima u Vojvodini koja je, na žalost, “premrežena” divljim deponijama.

Na izlazu i Banatskog Velikog Sela prema Nakovu, sa desne strane puta dominira visoki dimnjak nekadašnje ciglane, toranj koji ni banatska košava ni vetrovi istorije i tranzicije nisu uspeli da sruše.

OSTACI STARE SLAVE: Dimnjak nekadašnje ciglane porodice Bon u Banatskom Velikom Selu
OSTACI STARE SLAVE: Dimnjak nekadašnje ciglane porodice Bon u Banatskom Velikom Selu

Ciglanu je sagradio Mihael Bon, potomak nemačke familije koja se iz Lotaringije i Alzasa doselila u Sent Hubert, današnje Banatsko Veliko Selo. Njegov otac Stefan Bon je 1866. godine u selu pokrenuo ručnu proizvodnju cigala i pored toga otvorio ciglane u rumunskom selu Žombolju i Velikoj Kikindi.

Najznačajnija godina u istoriji dinastije Bon je 1880. kada je Mihael osnovao koncern “Mihael Bon i kompanija”, najveću ugarsku fabriku cigle i crepa. Najpoznatiji proizvodi bili su crep 253 i 727, koji se i danas proizvode.

“Zanimljivo je to da je, osim ciglana u Sent Hubertu, Kikindi i Žombolju, koja je bila i najveća, taj koncern imao ciglane u Budimpešti, Bekeščabi I Lugošu u Mađarskoj. Ali, kada se koncern raspao 1908. godine Bon je nastavio uspešno da posluje, tako da je otvorio ciglane u Vinkovcima i današnjem Novom Bečeju”, kaže Vladislav Vujin, Narodni muzej Kikinda”, kaže Vladislav Vujin koji je u Narodnom muzeju Kikindi pre četiri godine organizovao izložbu o ovoj značajnoj porodici.

Mihael Bon je umro 1930. godine u 67. godini, u svojoj kući na Azurnoj obali, ali je pre smrti  kraljevstvo cigle i crepa podelio trojici sinova, kćerki i supruzi. Ciglane u Kikindi, Vinkovcima i Novom Bečeju preuzeo je najstariji sin Stefan.

Oktobra 1944. Bonovi su uspeli da pobegnu u Nemačku. Stefan Bon je umro krajem 1944.  negde u Austriji, a sahranjen je u porodičnoj grobnici u Budimpešti. Njegova ćerka Marija je otišla u SAD, a drug ćerka Glorija je živela sve do 2004. u Vormsu u Nemačkoj, kraj Frankfurta, gde joj i danas živi sin.

Od ciglana “Braća Bon”, “Jovančić-Ristić”, “Mesaroš” i “Šenk” 1946. u Kikindi je formirano jedinstveno preduzeće Industrija cigle i crepa “Toza Marković”. Ciglana u Banatskom Velikom Selu već dugo ne radi ali je ostao dimnjak kao uspomena na nju. Interesantno je da naslednici porodice Bon nikada nisu tražili da im se vrati njihovo nekadašnje bogatstvo.